101 Finaali

◄ Takaisin

Autonasennus – finaali

Taitaja2018 Tampere -tapahtuma järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 14.-17.5.2018

Finalistit

Juho Koski-Lammi, Sedu

Pekka Luojus, SASKY koulutuskuntayhtymä, Ammatti-instituutti Iisakki, Hämeenkyrö

Onni Majuri, SASKY koulutuskuntayhtymä, Ammatti-instituutti Iisakki, Hämeenkyrö

Markus Partanen, Ammattiopisto SAMIedu

Eetu Perhola, Valkeakosken ammattiopisto, VAAO

Ville Pieniluoma, Vamia

Jesse Rissanen, Riveria

Santeri Toppari, Sedu

Arttu Kivenmäki, Team Finland Euro Skills 2018

Finaalitehtävän kuvaus

Ajoneuvoasentaja tarvitsee työssään ajoneuvojen huolto- ja korjaustaitoja, sekä autosähkötekniikan osaamista.

Nykyisin ajoneuvoasentajan työssä korostuu kyky omaksua uusia ja kehittyviä järjestelmiä, sekä monipuolisia ajoneuvojen oirekuvauksia. Näiden asioiden myötä korostuu myös ohjeiden lukutaito ja niiden analysointi.

Ajoneuvoasentaja osaa varmistaa ajoneuvon liikenneturvallisuuden ja toimivuuden, sekä huomioi ympäristön ja kestävän kehityksen.

Ajoneuvoasentaja tarvitsee kykyä toimia erilaisten ihmisten kanssa muuttuvissa työ- ja asiakaspalvelutilanteissa. Ajoneuvoasentajan on hallittava huolto- ja korjaustöissä esille tulevien korjausohjeiden, työkalujen ja korjaamolaitteiden käyttö.

Tietotekniikan perusosaamisen lisäksi sähköjärjestelmien vianhakutilanteissa tarvitaan kykyä toimia järjestelmällisesti erilaisten mitta- ja testilaitteiden kanssa.

Kilpailutehtävillä mitataan monipuolisesti erilaisten ajoneuvoasentajan työssä tarvittavien taitojen hallintaa.

 

5.1 Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävänmoduulien keskeiset sisällöt

Kokonaiskilpailu koostuu kahdeksasta (8) itsenäisestä osiosta, jotka on toteutettu yhteistyössä autoalan eri toimijoiden kanssa.

  1. Auton korjaaminen                              Moottorinohjauksen vianhaku
  2. Alusta ja hallintalaitteet                       Nelipyöräsuuntaus
  3. Rengastyöt                                          Rengastyöt ja yrittäjyys
  4. Auton huolto                                        Voimansiirron huolto ja alustan tarkastus
  5. Auton korjaaminen                              Ilmastointilaitteen vianmääritys
  6. Auton korjaaminen                              Sähköturvallisuus ja korjausohjeet
  7. Voimansiirron huolto ja korjaus           Voimansiirron vianmääritys ja korjaus
  8. Sähkövarusteiden mittaus ja korjaus   Moottoripyörän sähköjärjestelmän vianhaku

 

5.2 Tehtävän laajuus ja käytettävissä oleva aika

Kolmipäiväisen kilpailun aikana tehdään kahdeksan erillistä tehtävää. Suorittamiseen on aikaa 1,5 tuntia tehtävää kohti. Maksimi työtyöskentelyaika on siten 8 x 1,5 tuntia =12 tuntia.

Ensimmäisenä päivänä suoritetaan neljä tehtävää, joista yksi on tauko rasti, seuraavana päivänä kolme ja viimeisenä päivänä kaksi.

 

5.3 Kilpailutehtävien arviointikriteerit

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota työn laatuun, oikeisiin työmenetelmiin sekä kilpailijan kykyihin ja taitoihin toimia automekaanikkona, sekä asiakaspalvelijana osana autoliikkeen toimintaa. Osassa kilpailutehtävistä voidaan käyttää englannin kieltä.

Taitaja-kilpailun pakollisten teemojen, yrittäjyyden, kestävän kehityksen, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden osuus arvioinnista on yhteensä noin 5%

Arviointi kriteerit perustuvat ajoneuvotekniikan koulutusohjelman tutkinnon perusteiden kiitettävän (K3) tason kriteereihin.

 

5.4 Kuvaus arvioinnin toteutustavasta

Jokaisella rastilla on kaksi tuomaria, joista toinen voi toimia asiakkaana taikka työnjohtajana.

Kaikki tuomarit ovat ammatillisesti kokeneita ja alallaan tunnustettuja ammattilaisia.

Arviointi toteutetaan objektiivisena arviointina. Jokainen rasti, lukuun ottamatta taukorastia on 12,5 pisteen arvoinen ja maksimipistemäärä on 100 pistettä. Pistelaskuun käytetään CIS- pistelaskujärjestelmää

Edellisten vuosien finaalitehtäväkuvaukset löytyvät täältä Materiaalipankki. Tehtävien rakenne ja arviointi eivät ole oleellisesti muuttuneet

 

5.5 Kilpailun järjestäjä varaa kilpailupaikalle

Yleisöllä tulee olemaan pääsy kilpailualueen ympärille, lisäksi kilpailualueen ympärillä tulee myös olemaan muuta ajoneuvoalaan liittyvää toimintaa.

Alue on jaettu kahdeksaan tehtäväkohtaiseen alueeseen, jotka on varustettu kyseisessä tehtävässä tarvittavilla työkaluilla, koneilla ja laitteilla. Osa tarvittavista tarvikkeista tulee olemaan alueella keskeisellä paikalla.

Kilpailijoille osoitetaan paikka ruokailuun ja taukojen pitämiseen.

5.6 Kilpailija tuo tullessaan

Kilpailijan on tuotava itse tarvittavat henkilökohtaiset suojavälineet. Myös käsivalaisin on hyvä olla mukana.

Kilpailijalla on oltava suoritettuna sähköturvallisuuskurssi (SFS6002)

Yhteistyökumppani vaatetuttaa kilpailijat (Wurth). Kilpailija voi kiinnittää asuunsa edustamansa oppilaitoksen pienikokoisen logon (hihamerkin). Kilpailijan kiinnittämä logo ei saa kuitenkaan peittää yhteistyökumppanin logoa.

5.7 Viittaus esimerkkitehtävään ja arviointi kokonaisuudessaan

Vuoden 2016 finaalitehtävät ja arvioinnit ovat saatavissa Skills Finlandin tehtäväpankissa Materiaalipankki

Kilpailu on yksilökilpailu.

Tuomarit

Päätuomari Markku Suonpää, Kainuun ammattiopisto
Pekka Alanko, Diagno Finland Oy
Juha Haapanen, Tredu
Kasper Halsas, Toyota Auto Finland Oy
Denice Hohtari, Yrkesakademin i Österbotten
Marko Iltanen, Diagno Finland Oy
Tuomo Jokinen, Wihuri Oy Tekininen Kauppa
Ari Katila, Diagno Finland Oy
Jarkko Koistinen, Riveria
Petri Koskenniemi, Würth Oy
Toni Myyrä, Wihuri Oy Tekninen Kauppa
Teemu Mäenpää, Vamia
Jussi Rahkama, Robert Bosch Oy
Jussi Rautoja, Toyota Auto Finland Oy
Esa Salin, Tredu
Mika Saroma, Stadin ammattiopisto
Teemu Tiainen, Riveria