301 Finaali

◄ Takaisin

Asiakaspalvelu ja myynti – finaali

Taitaja2018 Tampere -tapahtuma järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 14.-17.5.2018

Finalistit

Juho Hoikkanen, Valkeakosken ammattiopisto, VAAO

Jenna Järveläinen, Savon ammattiopisto

Jere Lankila, Ekami, Etelä-Kymenlaakson ammattioppilaitos

Sonja Malmberg, Novida-ammattiopisto ja lukio

Nea Muikku, Gradia Jyväskylä

Sakarias Simuna, OSAO

Mikaela Tapionkaski, Business College Helsinki

Helmi Vuohtoniemi, Hyria​

Finaalitehtävän kuvaus

Kilpailutehtävät tapahtuvat Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa, asiakaspalvelun ja myynnin lajialueella tiistai 15.5. – torstai 17.5.2018 välisenä aikana. Lajialueelle on rakennettu liiketalouden perustutkinnon sisältöjä monipuolisesti hyödyntävä tehtäväkokonaisuus, jossa tehtävien toimeksiantajat edustavat oman alansa huippuja omaleimaisilla ja nykyaikaisilla toimintatavoillaan. Kilpailutehtävien yhteisenä teemana on tänä vuonna Vapaa-aika ja kilpailutehtävissä tullaan tekemään lajien välistä yhteistyötä. Kilpailijat, valmentajat, lajin ohjausryhmä sekä toimeksiantajat tapaavat toisensa ensimmäisen kerran verkossa 26.4. klo 14.00. Kilpailija valmistautuu esittelemään itsensä lyhyesti oheisen ohjeen mukaisella kirjeellä. Ennakkotehtävä on osa arvioitavaa itsearviointia (painotus 5%)

Kuvaus ennakkotehtävästä:

Kilpailijan tehtävänä on esitellä lyhyesti itsestään seuraavat asiat: taustatiedot, omat vahvuudet, omat odotukset kilpailusta sekä unelma/visio omasta tulevaisuudesta. Lisäksi esittelyn tulee sisältää valokuva kilpailijasta. Ennakkotehtävän ilme on vapaamuotoinen, mutta sen tulee mahtua yhdelle A4-paperille. Tehtävä lähetetään sähköpostilla pdf-muodossa osoitteeseen suulemi.veija@sasky.fi tiistaihin 24.4.2018 mennessä.

Tiistai 15.5. klo 10-12.30

Kuvaus toimeksiantajasta (moduuli 1 ja moduuli 2):

Liljan lankakauppa on Pauliina Liljan perustama yritys, joka toimii Leväsjoella. Pauliina on koko ikänsä harrastanut käsitöitä, ja vuonna 2013 hän toteutti haaveensa oman lankakaupan perustamisesta. Visuaalisesti inspiroivassa kivijalkamyymälässä myydään lankojen lisäksi pieni valikoima elintarvikkeita ja ostosten jälkeen voi istahtaa lankakaupan yhteydessä toimivaan kahvilaan juomaan kupin kahvia. Kivijalkaliikkeen lisäksi Liljan lankakaupan tuotteita voi ostaa yrityksen verkkokaupasta www.liljanlankakauppa.fi.

Moduuli 1: Liljan Lankakaupan menekinedistämiskampanjan suunnittelu sekä tuotehinnoittelu

Kilpailutehtävän kesto 120min, painotus 10%

Kuvaus kilpailutehtävästä:

Kilpailija toimii Liljan Lankakaupan myynti- ja markkinointitehtävissä. Tehtävän alussa kilpailijan tehtävänä on hinnoitella hänelle annetut lankakaupan tuotteet ja laskea myyntihinta alennetuille tuotteille toimeksiantajan ohjeiden mukaisesti. Kilpailijan tehtävänä on valmistautua yhdessä parinsa kanssa iltapäivän menekinedistämiskampanjaan hankkimalla tietoa myynnissä olevista tuotteista sekä yrityksestä. Kilpailutehtävä toteutetaan yhdessä Visuaalisen myyntityö- lajin kanssa siten, että visuaalisen lajin kilpailijat toteuttavat lankakaupan esillepanon ja kilpailijat pääsevät tutustumaan ryhmässä esillepanoihin moduulin lopussa.

Tiistai 15.5. klo 13.30-16.15

Moduuli 2: Liljan Lankakaupan menekinedistämiskampanjan toteutus ja myyntitehtävät

Kilpailutehtävän kesto 45min, painotus 20%

Kuvaus kilpailutehtävästä:

Kilpailija toimii osana myyntiparia, joka työskentelee Liljan Lankakaupassa. Myyntiparit arvotaan etukäteen. Myyntiparin tehtävänä on yhteistyössä hankkia myyntialueelle mahdollisimman paljon asiakkaita, esitellä Liljan Lankakauppaa yrityksenä, kertoa yrityksen digitaalisista palveluista sekä myydä esillä olevia tuotteita. Myyjien ammattitaitoon kuuluu olennaisena osana tuotetietous ja myyjän tulee osata vastata asiakkaiden esittämiin kysymyksiin Liljan Lankakaupasta, myynnissä olevista tuotteista sekä Lankakaupan oheispalveluista.

Keskiviikko 16.5. klo 9-12.15

Moduuli 3: Tuote-esittely ja myyntitilanne Prisman vapaa-ajan osastolla

Kilpailutehtävän kesto 45min/kilpailija, painotus 20%

Kuvaus toimeksiantajasta:

Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Laajan elintarvike- ja päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisman myymälät sijaitsevat keskeisillä paikoilla, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Isot ja selkeät myymälät, laaja valikoima, opasteet ja esillepano tekevät ostosmatkasta helpon ja mukavan. Prisma tarjoaa ostoksia myös verkossa www.prisma.fi

Kuvaus kilpailutehtävästä:

Kilpailija työskentelee lajialueella Prisman vapaa-ajan tuotteiden myyjänä. Kilpailija noudattaa Prisman liikeidean mukaista palvelu- ja myyntikonseptia ja toimii yrityksen käyttäytymissääntöjen mukaisesti. Kilpailijan tehtävänä on myydä kuluttaja-asiakkaille Prisman valikoimassa olevia sähköisiä henkilökuljettimia sekä potku- ja skeittilautoja. Asiakkaina ovat tyypilliset Prismassa asioivat henkilöt. Myyjä palvelee asiakkaita, kartoittaa heidän tarpeitaan sekä esittelee ja myy esilläolevia tuotteita. Ammattitaitoinen Prisman myyjä esiintyy vakuuttavasti ja sopeuttaa esiintymisensä erilaisiin asiakastilanteisiin yrityskuvan, tilanteen ja asiakkaan edellyttämällä tavalla.

Keskiviikko 16.5. klo 13.00-17.00

Moduuli 4: HotelSveitsin palvelumyynti

Kilpailutehtävän kesto 80min/kilpailija, painotus 15%

Kuvaus toimeksiantajasta:

Hotel Sveitsi on moderni kokous- ja elämyshotelli keskellä Etelä-Suomen kauneinta sekä monipuolisinta matkailu- ja vapaa-ajanaluetta. Hotel Sveitsi sijaitsee keskellä Etelä-Suomen elämyksellisintä matkailu- ja vapaa-ajanviettoaluetta. Tarjolla on monipuolinen kirjo aktiviteetteja ja palveluita kaiken ikäisille luonnonystäville, liikkujille ja ainutlaatuisia elämyksiä etsiville. www.hotelsveitsi.fi

Kuvaus kilpailutehtävästä:

Kilpailija toimii Hotel Sveitsin myyntiorganisaatiossa. Kilpailijan tehtävänä on  vastata tarjouspyyntöön suomalaiselle matkoja järjestävälle yritykselle, jonka asiakkaat ovat sekä kansainvälisiä turisteja että yritysasiakkaita. Kilpailija vastaa tarjouspyyntöön esittelytilaisuudessa, johon asiakas on kutsuttu. Kilpailija valmistelee 10 minuutin pituisen esityksen, jossa hän käy läpi esityksen sisällön hyödyntäen käytössä olevia esitysapuvälineitä.

Ammattitaitoinen myyjä huomioi esittelyssä ja esittelymateriaalissa myös kansainväliset asiakkaat (englannin kielen käyttö). Toimeksiannossa mitataan myös kilpailijan luovuutta ja yrittäjyyttä, joten onnistuneessa esityksessä kilpailijalla on mahdollisuus esittää perusteltuja näkemyksiään toimivista palvelupaketeista annetulle kohderyhmälle.

Torstai 17.5. klo 8.00-13.30 (Ryhmä 1 klo 8-10.45, Ryhmä 2 klo 10.45-13.30)

Moduuli 5: Würth Oy:n myyntiedustajana toimiminen, myyntikäynti

Kilpailutehtävän kesto 45min/kilpailija, painotus 15%

Kuvaus toimeksiantajasta:

Würth on palveluntuottaja, joka huolehtii teollisuuden, rakentamisen ja kunnossapidon työkaluista ja tarvikkeista. Würth toimii lähellä asiakasta liki 200 Centerin kautta koko maan kattavasti.

Lähes tuhat asiakaspalvelun Würth-ihmistä pitävät teollisuuden pyörät pyörimässä ja helpottavat asiakkaan arkea. Nopeus, innovatiivisuus ja luotettavuus merkitsevät asiakkaalle säästöä ja helppoutta. www.wurth.fi

Kuvaus kilpailutehtävästä:

Kilpailija toimii Würth Oy:n myyntiedustajana. Kilpailijan tehtävänä on tehdä myyntikäynti Kunnossapidon lajialueelle ja esitellä alan ammattilaisille uutuusturvakenkiä asiakkaan tarpeen mukaisesti. Kilpailijan tulee esiintyä toimeksiantajan yrityskuvan mukaisesti hyödyntäen toimeksiantajan tarjoamaa esittelymateriaalia myynnissä. Onnistunut myyntikäynti päättyy asiakkaan ostopäätökseen ja tilauksen tekemiseen Würth Oy:n verkkokaupan kautta.

Moduuli 6: Hyllytys, myyntikunnostus ja reklamaatiotilanne Clas Ohlsonin myymäläympäristössä

Kilpailutehtävän kesto on 1h/kilpailija, painotus 15%

Kuvaus toimeksiantajasta:

Clas Ohlsonin kulttuuri ja arvot määrittelevät yrityksen koko toimintatapaa. Yrityksen perustaja Clas Ohlson ei tehnyt suurta eroa työntekijöiden ja asiakkaiden välillä. Hän kohtasi jokaisen samalla toimintakyvyllä, lämminhenkisyydellä, uudenlaisella ajattelulla ja sitoutumisella, jotka olivat myös hänen liiketoimintansa perusta. Tätä kutsutaan Clas Ohlson -hengeksi, joka elää yrityksessä vahvana nykyäänkin. Clas Ohlson -henki koostuu neljästä kulmakivestä, jotka ovat toimintakyky, lämminhenkisyys, uudenlainen ajattelu ja sitoutuminen. www.clasohlson.com

Kuvaus kilpailutehtävästä:

Kilpailija toimii Clas Ohlsonin myyjänä lajialueelle rakennetussa konseptin mukaisessa myymäläympäristössä. Kilpailijan tehtävänä on rakentaa esillepano annettujen ohjeiden mukaan. Hyllytettävinä tuoteryhminä ovat pyöräilyn tai matkailun pientarvikkeet (tuoteryhmä arvotaan kilpailijalle ennen tehtävän alkua). Hyllytystyö tapahtuu myymälän aukioloaikana, jolloin myymälässä asioi erilaisia asiakkaita, joilla on erilaisia tarpeita. Myyjä osaa hoitaa tarvittaessa reklamaatiotilanteen yrityksen ohjeistuksen mukaisesti ja varmistaa asiakkaan tyytyväisyyden palvelutilanteessa.